HPO機密日誌

自己をならふといふは、自己をわするるなり。

主義?ism?

ま、愚にもつかないことを考えてた。

誰かがちゃんとやってくれるさと思い違いをしやすいのが民主主義。

革命は起こしてみたものの誰も分け前の分配ができないことが証明されてしまったのが社会主義

いまはともかく未来には一番賢くなれる、なるはずだと考えるのが進歩主義

俺以外は全員おろかだと確信しているのが計画経済主義。

俺も救いようがないし、みんなだめだめだ、と絶望してしまったところから生まれるのが全体主義

いま生きている人間がそんなに賢いわけはないけど、歴史と伝統は信じられると思うのが保守主義

私はあなたの権利と財産を守るから、あなたも私の権利と財産を守ってね、と相互に約束するのが自由主義

■追記

まありの自分の愚かさに自分であきれる。

Democrats beiieve someone will take care of you.

After breaking down every system, communists got trouble in sharing resources.

Projectionists believe some day everyone of us will be genius and neat.

Planned economy system-ists believe everyone except them is mo-ran.

Those who give up everything including themselves begin totalitarianism.

Conservatives thinks they themselves cannot believe in them, but can trust their tradition and history.

Libertarian promise that they protect your rights and estates, for you have to protect their rights and estates.